Hufvudstadsbladet och Penningautomatföreningen RAY är Lux Helsinki 2014:s samarbetspartner. Årsskiftet är en viktig tidpunkt för de båda samarbetspartnerna: med samarbetet firar HBL början på sitt 150-årsjubileum och RAY slutet på sitt 75-årsjubileum. Helsingfors Energi och Red Green Blue RGB Oy fortsätter också som partner.
Under evenemanget ses ljusdesigner Jukka Huitilas 150-årsjubileumsbelysning – HBL:s orange färg som en fyr – på tornet på Hufvudstadsbladets redaktion på Mannerheimvägen. HBL är det första företaget i Lux Helsinkis historia som på eget initiativ belyser sin byggnad under evenemanget.
Som kulmen på sitt jubileumsår bjuder RAY in publiken att spela det roliga och nostalgiska spelet Urban Flipper, som också är en del av Lux officiella program. Läs mer om verket på Nya studenthuset.
Evenemanget gav upphov till hela 1 450 artiklar i tryckta medier och på nätet, TV- och radioinslag, blogginlägg, tweetar, Facebook-uppdateringar eller annan slags synlighet i sociala medier. I finska tryckta medier publicerades 66 artiklar. Den aktiva publiken skrev 151 blogginlägg, laddade upp 597 foton på Flickr och 83 videoklipp på YouTube om evenemanget. Åtminstone 76 artiklar publicerades i internationella medier.